Za każdym razem, gdy patrzysz w lustro, możesz się zastanawiać, jak to się dzieje że jest tyle szczupłych ludzi, wiec dlaczego jestem gruby? Możesz się nawet zastanawiać, czy pewnego dnia ją zgubisz? Czy jest jakaś szansa, żeby tego dokonał? Oczywiście, że tak! Jednak zrzucenie wagi nie przychodzi łatwo.

Wielu ciężko pracuje, aby osiągnąć wymarzone ciało. Ale co ważne, kiedy jesteś szczupły, stajesz się zdrowszy. Kiedy mówię o spalaniu tłuszczu, pierwszą rzeczą, która przychodzi ci na myśl, są ćwiczenia. Tak, oczywiście musisz ćwiczyć, aby mieć ładne szczupłe ciało. Ale czy wiesz, że nasz nawyk żywieniowy najbardziej wpływa na nasz organizm? Czy kiedykolwiek słyszałeś, że utrata wagi to 80% diety, 20% ćwiczeń? Pozwolę sobie być innego zdania.

Dieta może w rzeczywistości stanowić nawet 90-99% Twojej podróży do utraty wagi.

Głównym powodem, dla którego masz nadwagę, jest Twój styl życia! Niezdrowy tryb życia nie tylko spowalnia metabolizm, ale także powoduje choroby przewlekłe. Dzięki powolnemu systemowi metabolicznemu możesz nawet przybrać na wadze, pijąc tylko wodę! Jest to również powód, dla którego niektórzy ludzie odchudzają się w bardzo wolnym tempie, a w ciągu jednej nocy mogą znowu przybrać na wadze.

Odchudzanie jest dobre, ale zdrowe odchudzanie jest tutaj kluczowe. Jeśli masz problem ze zgubieniem wagi to dobrze, abyś najpierw przyjrzał się swojemu zdrowiu, a dopiero później skupił się na wszystkich szalonych planach dietetycznych i reżimach ćwiczeń.

Sekrety spalania tłuszczu 1: Dieta zrzucająca tłuszcz

Fakty dotyczące tłuszczu

Więc czym właściwie jest tłuszcz? Tłuszcz składa się z bloków budulcowych zwanych kwasami tłuszczowymi, które są klasyfikowane jako nasycone, jedno-nienasycone lub wielo-nienasycone w zależności od ich budowy chemicznej. Tłuszcz jest niezbędny dla życia człowieka, wszyscy potrzebujemy tłuszczu w naszej diecie, mimo powszechnemu przekonaniu że dieta nisko tłuszczowa jest kluczem do utraty wagi i zapobiegania problemom zdrowotnym.

Jednak nie każdy tłuszcz jest taki sam. Nasz organizm potrzebuje niewielkich ilości „dobrego tłuszczu”, aby funkcjonować i zapobiegać chorobom. Jednak większość „nowoczesnej” żywności zawiera o wiele więcej tłuszczu, niż potrzebuje organizm. Zbyt dużo tłuszczu, zwłaszcza zbyt dużo tłuszczu niewłaściwego rodzaju, może być szkodliwe dla naszego zdrowia, powodując poważne problemy zdrowotne, takie jak podwyższone ciśnienie krwi i poziom cholesterolu, otyłość, co z kolei prowadzi do większego ryzyka chorób serca.

Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jakie rodzaje tłuszczu powinniśmy ograniczyć.

Dobre tłuszcze kontra złe tłuszcze.

Ciągle słyszymy, że „tłuszcze są złe” i wiele osób poświęci mnóstwo czasu i pieniędzy, aby całkowicie pozbyć się tłuszczu z diety. Prawda jest taka, że potrzebujemy tłuszczów. Tłuszcze pomagają w przewodzeniu nerwów, wchłanianiu składników odżywczych, utrzymaniu integralności błony komórkowej itp. Mówiąc najprościej, tłuszcz jest niezbędny do utraty wagi. Jednak spożyty w nadmiernych ilościach może zwiększyć ryzyko wielu zagrożeń dla zdrowia. Kluczem jest zastąpienie złych tłuszczów dobrymi tłuszczami w naszej diecie.

Dobre tłuszcze.

Dobry tłuszcz jest czasami nazywany tłuszczem nienasyconym. Rodzaje potencjalnie pomocnych tłuszczów dietetycznych są w większości nienasycone. Tłuszcze nienasycone występują w dwóch formach: jednonienasyconych i wielonienasyconych.

Tłuszcze jednonienasycone

To rodzaj tłuszczu występującego w różnych produktach spożywczych i olejach. Możesz go otrzymać od:

  • Różnego rodzaju orzechów (pistacje, włoskie, nerkowce, …)
  • Awokado
  • Canola
  • Oliwa z oliwek


Najlepiej udokumentowaną korzyścią ze spożywania tłuszczów jednonienasyconych jest potencjał utrzymania zdrowego serca. Poprawia poziom cholesterolu we krwi, co może zmniejszyć ryzyko chorób serca. Badania pokazują również, że te kwasy tłuszczowe mogą korzystnie wpływać na poziom insuliny i kontrolę poziomu cukru we krwi, co może być szczególnie pomocne, jeśli masz cukrzycę typu 2.

Nie tylko to, badania wykazały również, że przejście na tłuszcze jedno nienasycone z diety bogatej w tłuszcze trans i wielo nienasycone powoduje znaczną utratę wagi. Dwie osoby mogą przysporzyć taką samą ilość tłuszczu, ale skończy się to dla nich zupełniej inaczej. Jedna przytyje, a druga schudnie. Kluczem jest tutaj rodzaj tłuszczów, które spożywasz na co dzień.

Tłuszcze wielonienasycone

Istnieją dwa rodzaje tłuszczów wielonienasyconych omega trzy i omega sześć. Są one również znane jako niezbędne kwasy tłuszczowe. Nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wytwarzać niezbędnych kwasów tłuszczowych, więc musimy je pozyskiwać z pożywienia.

Omega-3 to rodzaj tłuszczów wielonienasyconych.

Możesz go otrzymać od:

  • Roślin strączkowych,
  • Żywność sojowa
  • Tuńczyk, łosoś i makrela
  • Zielone liściaste warzywa
  • Orzechy włoskie, i inne orzechy i siemię lniane


Niemowlęta mogą również otrzymać kwasy omega-3 z mleka matki. Poprawia to pracę mózgu podczas ciąży i wczesnego życia. Omega trzy wspomaga rozwój mózgu i oczu dziecka w macicy i podczas pierwszych sześciu miesięcy życia. Ma duży wpływ na naukę i zachowanie dzieci. Jeśli chodzi o dorosłych, kwasy omega-3 mogą być dobre na reumatoidalne zapalenie stawów, łagodzenie bólu, poranną sztywność i stany zapalne. Może również chronić dorosłych przed chorobami serca.

Omega sześć to rodzaj tłuszczów wielonienasyconych.

Możesz go otrzymać od:

  • Oleje roślinne, takie jak słonecznik
  • Olej z wiesiołka
  • Arachid
  • Canola
  • Płatki


Omega-6 odgrywa ważną rolę we wzroście komórek, a zatem jest niezbędna dla rozwoju mózgu i mięśni. Z tego właśnie powodu kwas arachidonowy omega sześć (AA) jest dodawany do większości preparatów dla niemowląt. Zarówno rozwój mózgu, jak i rozwój mięśni mają kluczowe znaczenie dla niemowląt.

Korzyści dla wzrostu wynikające z kwasów omega 6 wyjaśniają również duże zainteresowanie spożywaniem kwasów omega 6 wśród kulturystów i czołowych sportowców. Omega-6 szczególnie kwas gamma-linolenowy, wiąże się ze zwiększoną gęstością kości i zmniejszoną utratą masy kostnej oraz wspomaga wzrost włosów i wspiera zdrowie skóry. Omega sześć działa przeciwzapalnie na naszą skórę, łagodząc podrażnienia.

Złe tłuszcze

Istnieją dwa główne rodzaje potencjalnie szkodliwych tłuszczów w diecie: tłuszcze nasycone i tłuszcze trans.

Tłuszcz nasycony otrzymuje się z:

  • Produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak tłuszcz mięsny
  • Pełnotłuste produkty mleczne, takie jak masło i śmietana
  • Olej palmowy i kokosowy w przetworzonej żywności, takiej jak herbatnik i chipsy


Tłuszcz nasycony nie ma znanych korzyści zdrowotnych. Wysokie spożycie niekorzystnych tłuszczów nasyconych i trans może prowadzić do podwyższenia poziomu lipoprotein o niskiej gęstości lub LDL cholesterolu, co może zwiększać ryzyko wystąpienia chorób serca, a także przyczyniać się do otyłości, cukrzycy i raka.

Tłuszcz trans jest czasami stosowany w:

  • Ciasta i herbatniki produkowane w handlu
  • Jedzenie na wynos
  • Batoniki energetyczne
  • Dania gotowe
  • Przekąski, takie jak frytki


Tłuszcze trans mogą zwiększać poziom szkodliwego cholesterolu lipoprotein o niskiej gęstości, jednocześnie obniżając poziom dobrego cholesterolu lipoprotein o dużej gęstości. To z kolei może zwiększyć ryzyko chorób układu krążenia. Ponadto jest powiązany z rozwojem cukrzycy typu 2.

Pozdrawiamy, i życzymy powodzenie przy schudnięciu. Jeśli potrzebował byś pomocy dietetyka to zapraszamy sprawdź poniższy link.